Geoblog.pl    wedrowkikaroli    Podróże    Dookoła Półwyspu Skandynawskiego    Hoga Kusten, czyli Wysokie Wybrzeże

Hoga Kusten, czyli Wysokie Wybrzeże

Szwecja
Szwecja, Harnosand

Wreszcie docieramy do Hoga Kusten, czyli Wysokiego Wybrzeża będącego częścią Zatoki Botnickiej. Cały czas pochmurno, raz po raz mży. Jak na złość !
W 2000 r Hoga Kusten znalazło się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Ląd uwolniony kilkanaście tysięcy lat temu od ciężaru lądolodu wypiętrzył się tworząc tutaj ciekawy krajobraz. Do dnia dzisiejszego teren podniósł się do poziomu 286 m wyższego od stanu pierwotnego, a każdego roku notuje się dalszy przyrost wynoszący ok. 8 mm. Ten proces wciąż trwa !!!
Wzdłuż brzegu wyrastają strome skalne urwiska , tworzące w niektórych miejscach urokliwe zatoczki. Zaś z wody morskiej wynurzają się na powierzchnię liczne wysepki porastane lasami sosnowymi. Nie brakuje też ogromnych głazów narzutowych. Naprawdę ciekawa okolica !
Ja tego dnia byłam zawiedziona podwójnie … Po pierwsze pogoda nie była zachwycająca, a po drugie wyczerpały się akumulatorki w aparacie fotograficznym. Stąd tylko 5 zdjęć mogę tu przedstawić ! :((