Geoblog.pl    wedrowkikaroli    Podróże    W krainie ruchomych wydm i nie tylko (VI / VII 2010)    Na ruchomych wydmach

Na ruchomych wydmach

Polska, Łącka Góra

Dziś wyruszamy z Łeby na ruchome wydmy. Miałam okazję już tu być z mężem przy okazji wycieczki klasowej jaką organizowałam dwa lata temu. Ta wyprawa jednak będzie wazniejsza, bo z nasza małą Basią.
Pierwszy etap, ok. 2,5 km, - dotarcie do Rąbki. I w tym momencie korzystamy z kolejki kursującej z centrum Łeby. Basia zachwycona. Już po 15 minutach jesteśmy w Rąbce. Ta niewielka osada składa się w zasadzie wyłącznie z budynków należących do Słowińskiego Parku Narodowego . W budynkach Parku znajduje się muzeum przyrodnicze, a tuż obok, nad brzegiem Jeziora Łebskiego, wieża widokowa, z której można podziwiać widoki.
Z Rąbki jedziemy Mellerami pod ruchome wydmy. Oszczędzamy w ten sposób siły na wspinaczkę i kulanie po wydmach :) W końcu docieramy do miejsca, gdzie droga ginie pod wałami piasku. Dookoła możemy zaobserwować dramatyczną walkę lasu z zasypującymi go górami piasku. Początkowo są to drzewa przysypane na wysokość kilku metrów, później całe korony giną w piasku. Gdzieniegdzie sterczą z piasku wyłącznie martwe kikuty drzew. Wygląda to niesamowicie, ale i smutno zarazem. Ten las po prostu obumiera.
Rozpoczynamy wspinaczkę na najwyższą wydmę Parku. Łącka Góra (bo tak jest nazwana) to prawdziwa góra piachu. Osiąga 42 m.n.p.m. Turystów jest trochę, ale to nie szkodzi. Napawamy się „pustynnym” widokiem. Gdzie nie spojrzeć - piach, piach piach. I na co tu czekać ? Krzysiek z Basią kulają się z wydmy. Potem znów pod górę. I tak kilka rundek. I ja też się dołączam do zabawy. Ubaw po pachy!!! Piasek miałam wszędzie, ale za to ile radości :))
Dalej swoje kroki kierujemy na północ, ku plaży. Przecinamy kilka wydm szarych, których nazwa odzwierciedla ich charakterystyczne zabarwienie. Pochodzi ono od warstewki gleby, która pojawia się na powierzchni piasku, a sama wydma jest powoli zasiedlana. Przeciwieństwem wydm szarych są obserwowane wcześniej wydmy białe.
Na plaży trochę odpoczynku, pryskamy się chłodną wodą. Ruszamy brzegiem morza w kierunku Łeby. Pogoda wspaniała słoneczna, na szczęście nie za gorąca.
W tyle za nami pozostają białe góry. Pewnie tu jeszcze wrócimy.