Geoblog.pl    wedrowkikaroli    Podróże    W krainie ruchomych wydm i nie tylko (VI / VII 2010)    Kraina w kratę

Kraina w kratę

Polska, Kluki

Zaledwie 11 km od Smołdzina leży Kraina w kratę. Nazwa pochodzi od domów, których mury bielono wapnem na biało, a belki drewniane smarowano smołą.
Docieramy do miejscowości Kluki, gdzie mieści się Muzeum Wsi Słowińskiej. Skansen usytuowany w środku wsi tak, że nie wiadomo gdzie się zaczyna, a gdzie kończy. Stoją tu malownicze chałupy kryte strzechą lub gontem. Wyposażenie domów często pochodzi od ostatnich mieszkańców , którzy w latach 70. XX wieku wyjechali do Niemiec w ramach akcji łączenia rodzin.
Ze spokojem i w ciszy , bo mało turystów, poznawaliśmy historię Słowińców. Istny powrót do przeszłości!
Wychodząc ze skansenu kupiliśmy domowe wypieki sprzedawane przez tutejsze gospodynie. Będzie coś na podwieczorek! Ale ale najpierw obiad. Udajemy się w Klukach do Karczmy u Dargoscha. Ten zabytkowy obiekt, leżący w sercu Muzeum Wsi Słowińskiej, przenosi swoich klientów wystrojem oraz smakiem w świat starej, kaszubskiej chaty. W menu kaszubskie specjały. Pokusiliśmy się na śledzie po słowińsku, misę pierogów i pyzy ziemniaczane dla najmłodszej :) Odkryliśmy posmak Kaszub.