Geoblog.pl    wedrowkikaroli    Podróże    Pierniki i dinozaury, czyli weekend w Toruniu i Solcu Kujawskim (V 2010)    Jaki jest Toruń ?

Jaki jest Toruń ?

Polska, Toruń

Rankiem deszcz ucichł. Cieżko się wstawało. Chyba dopiero koło 9:00 zjedlismy śniadanko. Po całym pracowitym tygodniu każdy chciał się wyspać.
Na 11:00 poszliśmy do Planetarium, które mieści się przy ul. Franciszkańskiej 15/21. Kopuła toruńskiego Planetarium, wystająca tuż obok monumentalnej fasady Kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny przyciąga wszystkich ciekawych poznania zagadek i tajemnic Wszechświata. Tutaj można oderwać się od rzeczywistości spojrzeć na supernowe, odległe i nieznane mgławice , zrozumieć to co niezrozumiałe. Ze względu na Basię wybraliśmy seans dla dzieci „Barwy kosmosu”. Basia ma 5 lat, a seans przewidziany był dla dzieci 8-11 lat. Nie stworzyło to żadnego problemu dla naszej córy … Bardzo jej się podobało, siedziała zasłuchana i zapatrzona. Słowem – oczarowana kosmosem! Prezentacja trwała 40 min.
Tuż po seansie przeszliśmy do Orbitarium, czyli do Sali interaktywnej gdzie każdy może poeksperymentować. Z pulpitów rozmieszczonych wokół okazałego modelu sondy Cassini można sterować jej urządzeniami, a także sprawdzić do czego służą. Warto poszukać, gdzie umieszczony jest zbiornik paliwa, a przede wszystkim własnoręcznie uruchomić efektowne silniki odrzutowe. Na zawieszonych ekranach można wyświetlić krótkie animacje komputerowe i prześledzić losy innych misji kosmicznych oraz poznać bliżej planety Układu Słonecznego. Poza tym przygotowano tu także zestaw interaktywnych urządzeń i modeli, które tłumaczą ciekawe zjawiska zachodzące we Wszechświecie. Basię najwięcej intrygowało powstawanie zórz polarnych, prądów morskich i cyklonów tropikalnych.
Wizyta w Planetarium i Orbitarium to był strzał w dziesiątkę. Tym bardziej, że w weekendy obowiązują bilety ulgowe !!!
Kierując się z planetarium w stronę Rynku Staromiejskiego zauważyliśmy, że miejscami przejście było zagrodzone . Okazało się, że organizowano zawody strażackie. Nawet przez chwilę kibicowaliśmy!
Szliśmy dalej. Udaliśmy się do Domu Kopernika, który zajmuje dwie gotyckie kamieniczki przy ul. Kopernika 15/17. Samo muzeum nie zrobiło na nas większego wrażenia. O wiele bardziej byliśmy zainteresowani Żywym Muzeum Piernika, które mieści się niedaleko, bo na ul. Rabiańskiej. Niestety muzeum cieszy bardzo dużym zainteresowaniem, jest wręcz oblegane. Nie mieliśmy szans na bilety i musielismy go sobie odpuścić :(
Wróciliśmy na Stary Rynek , gdzie mogliśmy bliżej przyjrzeć się Ratuszowi Staromiejskiemu. Ponoć jeden z najznamienitszych przykładów średniowiecznej architektury mieszczańskiej w środkowej Europie. Nieopodal Dwór Artusa , ciekawy architektonicznie, trudno go pominąć. Naszej Basi jednak szczególnie przypadł do gustu Pomnik flisaka z fontanną. Pomnik przedstawia flisaka grającego na skrzypcach otoczonego przez żaby, z ich pyszczków wytryskuje woda. Każdy tu robi zdjęcie. Ponoć żaby szczęście przynoszą.
Po drugiej stronie ratusza inny pomnik – Mikołaja Kopernika. Obydwa pomniki „przystrojone” przez studentów. Akurat trafiliśmy na Żakinadę !
Będąc w Toruniu trzeba koniecznie zobaczyć zamek. Jest to najwcześniejszy zamek krzyżacki na ziemi chełmińskiej, zbudowany na planie podkowy. Warto tu przyjść i zobaczyć dobrze zachowane gdanisko, czyli wieżę ustępową. Poza tym ciekawie prezentują sie podziemia. Jako że uwielbiamy zamki spędziliśmy tu duuuużo czasu. Zajrzeliśmy w każdy możliwy kąt.
Z zamku przeszliśmy do Muzeum Podróżników im. Tonego Halika. Mieści się na ul. Franciszkańskiej 11. Muzeum otwarte w 2003 r jest chętnie odwiedzane przez turystów. Nie mogliśmy nie wstąpić. Piękne zdjęcia, bogata kolekcja pamiątek. Nawet klucze z hoteli, w których zatrzymywał sie Tony Halik! Wato tu zajrzeć.
Pod koniec dnia poszliśmy do Krzywej Wieży. Jest to średniowieczna baszta miejska, która swą nazwę zawdzięcza znacznemu odchyleniu od pionu (1,46 m). Niesamowite - ona naprawdę jest krzywa. W środku mieści się Bistro Torre urządzone w klimacie hiszpańskim. Rozmaite dania, w tym specjały hiszpańskie. Szczególnie deska serów i szynek. Tym smacznym akcentem zakończyliśmy dzień !